Tuesday, November 13, 2012

titisan keinsafan

Kelopak matanya dibuka dan matanya terus tertancap pada jam di dinding yang menunjukkan pukul 6.30 pagi.bergegas dia mencapai tuala dan menuju ke bilik air untuk mengambil wudhuk.usai melakukan solat dia merenung sejadah tempat dahinya sujud itu.terbit satu rasa keinsafan  dan penyesalan terhadap segala kesalahan yang telah dilakukan kepada allah, ibu ayah adik2 dan rakan2.


terzahir kalimah “astaghfirullah..astaghfirullah “ dari bibir nipisnya.hampir  dia menitiskan air mata taubat.dalam masa yang sama terpancar rasa rindu yang amat sangat dalam jiwanya namun tidak dapat diketahui kepada siapakah rasa rindunya yang membuak itu sebenarnya..mungkin hati yang terlalu dahagakan kasih sayang tuhannya.


Tiba2 hati terdetik untuk membuka mashaf al quran merah jambu pemberian saudaranya  sewaktu hari lahirnya.masih tercatat nukilan ringkas..

 “selamat hari lahir..jadi anak yang soleh ya..” pada muka pertama lembaran mushaf  itu.sungguh gembira sekali bila diri merasa masih ada insan yang  mengambil berat dan menyayangi diri ini.


Dibukanya lembaran awal yang mengandungi surah al fatihah..dibacanya sambil melihat pada terjemahannya.kali ini dirinya berazam untuk benar2 menghayati kandungan surah itu.


‘dengan nama allah yang maha pemurah maha mengasihani’


Allah itu maha pemurah, allah juga maha penyayang.harus ku ingat kasih sayang allah itu tidaklah sama walau ingin dibandingkan dengan kasih sayang seorang ibu untuk anaknya.dialah selama ini yang tidak pernah jemu memberikanku rezeki.kadang 2 dari arah yang tidak disangka sangka.sifat pengasih allah hanya untuk orang yang  beriman.ingin sekali diri untuk menjadi hamba yang benar2 beriman kepadaNya.kerana apa erti hidup tanpa nikmat iman dan islam.


“segala puji bagi allah tuhan sekalian alam”


Harus kusedar dan membuka  mata ini bahawa engkaulah yang telah mencipta seluruh alam yang aku sedang saksikan ini.mataku menjadi saksi kebesaranmu.hasil ciptaanmu bukan hanya terhad kepada planet2 dan sang suria akan tetapi makhluk2 yang tidak bisa dilihat dengan mata kasar ini juga merupakan keindahan dan keunikan  ciptaanmu.tidak mampu bagi yang bergelar manusia untuk mencipta hatta sehelai daun hijau  yang struktur dan fungsinya yang sama.


“”yang maha pemurah maha pengasih..”


Hatinya sebak…sekali lagi ungkapan yang sama ditemui..engkaulah maha pemurah, engkaulah maha penyayang..mengapa hati ini terlalu buta untuk merasai betapa cintaNya dirimu pada hambamu ini.setelah nikmat yang tidak terkira yang engkau beri namun diri masih melakukan dosa yang  sama berulang kali……mengalir titisan titisan  jernih menuruni pipi gebunya…..

..bersambung…

No comments: