Tuesday, February 7, 2012

santapan rohani



hidup ini..terlalu banyak ranjaunya...terlalu berliku laluannya..kekadang tatkala ujian datang menjengah..dirasakan seperti diri ini tenggelam di dalam bumi..terasa sempit dada..tiada yang dapat membantuku saaat itu..kepada siapa harus mohon pertolongan?? tiada siapa yang ingin mendengar rintihanku..tiada siapa yang mampu memahami perasaaanku..tika itu hatiku terdetik..cuma ada satu...satu sahaja yang mampu memahami perasaanku ini...jiwa yang keluh kesah ini tersangat mendambakan kasih sayangNya..ya Allah..hanya engkau tuhan yang mampu mendengar rintihanku..kesedihanku..kesusahanku..

engkau yang lebih mengetahui apa yang tidak mampu aku ungkapkan..sungguh..di kala jiwaku sempit..engkau yang melapangkannya..engkau yang memudahkan segalanya..tika aku merasa jauh darimu..engkau jua yang mendatangkan ujian untuk mendekatkan diriku padamu..engkau jua yang memberi kebahagiaan hakiki..yang tidak siapa mampu berikan padaku..ya allah..aku mendambakan kasih sayangmu...


benar firmanmu...

Jadikanlah sabar dan sembahyang sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk, (iaitu) orang-orang yang meyakini, bahawa mereka akan menemui Rabbnya, dan bahawa mereka akan kembali kepada-Nya. (Al Baqarah:45-46)

tetapkanlah hatiku dalam mentaatimu ya allah..

Firman Allah S.W.T, "Hai orang-orang yang beriman, berzikirlah dengan menyebut nama Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepadaNya di waktu pagi dan petang." (Al-Ahzab 41-42)

Allah S.W.T.berfirman yang bermaksud: "Iaitu orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram." (Surah ar-Ra'd, ayat 28)

No comments: