Wednesday, September 8, 2010

CUBA UNTUK BERUBAH...

..BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM..
Oleh: nur fadhila husna
Editor: rabiatul_adawiyah



Saat mata kubuka perlahan Syukur aku masih diberi hidup Ruang untuk bernafas Di muka bumi-Mu Ya Allah
Lantas kutitipkan wudhu’ Melangkah sujud pada-Nya Hanya kepada Engkaulah kami sembah Dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan
Kuhadapkan wajah menuju kiblatku Tangan kutadah menyeru namaMu Ya Allah Ya 1Ghaffar Ampunkanlah daku Sesungguhnya hamba-Mu ini tidak pernah terlepas dari melakukan dosa Sering lalai dan leka Dengan muslihat duniawi yang tidak ke mana


Terasa air jernih menitis hiba Mengenangkan kerdilnya diriku di sisi-Nya Sesungguhnya Dia yang Maha 2Rauf Tiada walau sedetik melupai aku Dia yang Maha 3Tawwab Menerima taubat Sekalian hamba-Nya Sebelum Israfil meniup sangkakala
Hati ini… jiwa ini… Masih lagi merintih Lagaknya seperti bayi jerih bertatih Resah nuraniku penuh persoalan Yang aku sendiri tiada jawapan
Ya 4Dzul-Jalali Apa aku bisa menjadi hamba-Mu Yang lisannya setiap saat basah dengan zikrullah? Apa aku bisa menjadi umat pesuruh-Mu Yang senantiasa hidup dengan sunnah Muhammad Rasulullah? Dan apakah aku bisa menjadi seorang Mukmin Yang beramal dengan kitab-Mu seluruh hidupku?
Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
Sesungguhnya aku tidak layak untuk syurga-Mu Namun tidak pula sanggup ke neraka-Mu Ampunkan dosaku Terimalah taubatku Sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa-dosa besar
Ya Allah Ya Rabbi Pancarkanlah nur-Mu ke dalam hidupku Biarkan 5halawatul iman itu meresapi kalbu  Kirimkanlah taufik dan hidayah-Mu untukku Agar aku bisa berdiri teguh disirat-Mu
Sesungguhnya ibadatku, hidupku dan matiku Hanya untuk-Mu Ya Allah Di sini… Di kiblat ini… Aku cuba untuk berubah…



Glosari:

1. Ghaffar: yang Maha Pengampun
2. Rauf: yang Maha Pengasih serta Penyayang 3. Tawwab: yang Menerima Taubat 4. Dzul-Jalali: yang Mempunyai Kemuliaanku 5. Halawatul iman: kemanisan iman

No comments: