Saturday, August 27, 2011

selamat tinggal duhai ramadhan..



Saat kita sibuk melihat kehadiran anak bulan bagi menandakan tarikh memulakan puasa di bulan ramadhan..dan kemudian kita memulakan puasa kita sehari demi sehari dengan penuh sabar dan istiqamah..begitulah selama 30 hari yang tidak akan kita lakukan pada bulan2 lain..begitulah istimewa ramadhan..sehingga pada saat ini ramdhan telah pun melambai mengucapkan selamat tinggal kpd kita..



di kala kita manusia sedang sibuk menyediakan persiapan raya..menghabiskan masa yang begitu banyak di pusat membeli belah..membeli itu dan ini..dan kadang2 ianya melebihi keperluan yang sepatutnya..namun..kita lupa..


kita lupa pada saat akhir ramadhan ini seluruh makhluk allah yang lain sedang menangis dan meratapi pemergian ramadhan..burung2 di hutan..ikan di air..sang lebah..sang pepatung serta tumbuh tumbuhan semuanya sayu ingin meninggalkan bulan yang mulia ini..bukan itu sahaja..mereka yang telah berada di alam kubur juga menangisi pemergian ramadhan..andai mereka diberi peluang untuk hidup..nescaya mereka ingin dibangkitkan kembali walaupun satu hari di bulan ramadhan..allahuakbar..


ini sesungguhnya menjadi peringatan buat diriku jua di samping peringatan untuk para pembaca..muhasabah kembali apakah kita betul2 menghargai ramdhan yg telah diberi peluang untuk kita merasainya pada tahun 2011 ini..apakah kita pasti akan bertemunya lagi pada tahun berikutnya..apakah kita dapat menjamin keberadaan kita di bumi allah ini pada esok harinya..dan apakah kita begitu yakin akan mendengar degupan jantung ini untuk terus berdegup pada tahun berikutnya??


"hisablah dirimu sebelum kamu dihisab"


para pembaca yang dirahmati allah hendaknya..


sebelum bulan berkat ini pergi jauh meninggalkan kita ..gunalah kesempatan yang masih ada sedikit ini untuk mendakap ramdhan kali ini dengan seerat erat dakapan..peluklah ramdhan kali ini dengan pelukan syukur, kehambaan dan kerendahan kepada Nya..syukurilah nikmat kita masih lagi dapat merasai kenikmatan puasa kali ini..kerana kita tidak pasti apa yang berlaku pada masa hadapan..


eratkanlah lagi dakapan dan rasa cintamu pada ramadhan dengan linangan air mata leinsafan di atas segala dosa dan silapmu yang lalu..mohonlah ampun kepada allah yang telah memberikan berbagai bagai nikmat yg tidak terhitung kepadamu..sedang kita dapat melihat berapa ramai mereka di luar sana yang tidak bernasib baik seperti kita..subhanallah..allahuakbar..


duhai pembaca yang dikasihi allah..


di saat pelukan ramdhan semakin lama yang semakin longgar kerana ia ingin melangkah meninggalkan kita redhailah pemergiannya..lepaskanlah erat genggaman ramdhanmu dan melangkahlah meninggalkan ramadhan yg makin berlalu pergi itu dalam keadaan jiwamu suci dan jernih pada pandangan allah..perbanyakkanlah alunan zikir memuji allah..kembalilah kita kepada fitrah asal kita yang tunduk kepada pencipta kita yang maha hebat..Allah azzawajalla..


alirkanlah  linangan air mata jernihmu kerana menyesali segala kesilapanmu terhadap penciptamu yang maha penyayang..kepada manusia lain dan kepada makhluk allah yg lain..langkahkanlah kakimu menuju keredhaan allah walau setapak..kerana allah akan mendekati mu lebih dekat dari itu..


"Berlumba lumbalah kamu untuk mendapat keampunan dari tuhanmu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi, yang disediakan bagi orang2 yang beriman kepada allah dan rasulNya . Itulah karunia Allah  yang diberikan kepada siapa yang Dia kehendaki . Dan Allah mempunyai karunia yang besar "  al hadid: 21


sambutlah kedatangan aidilfitri (fitri=fitrah)  dengan dalam keadaan fitrahmu yang sebenar..fitrah yang bersih dan suci..agar hari kemenangan itu menjadi layak bagi kita..


selamat berpuasa dan salam lebaran


wallahualam..

No comments: