Friday, May 11, 2012

because its a pokok..


 Subhanallah..

 Alhamdulillah..


Allahuakbar..



Berada di dalam kedinginan air cond kereta sambil dialun alunan nasyid yang menyentuh jiwa sambil melihat pemandangan yang begitu menenangkan..kehijauan bukit bukau ciptaan allah..subhanallah..benar2 mendamaikan...


pepohonan yang rimbun..dedaunan menghijau..melihatnya adakah sekadar melihat?..pandangan seolah2 menembusi pohonan itu..tembus begitu sahaja tanpa meninggalkan kesan..

Allah menyuruh kita supaya menjadikan alam ciptaannya sebagai ibrah..perumpamaan..pedoman bagi kita..tidaklah allah menjadikan sesuatu itu dengan sia2..

apa pedoman yang kita dapat ambil dari sebatang pokok?

akar: tidak dapat dilihat.berada jauh di dalam tanah utk mencari setitis air.itu tunjang dan asas utk sesebuah pokok hidup.tanpa akar..pokok x akan wujud..dan manusia x dapat wujud di alam ini.tiada oxygen.itulah simbolik akidah islam.akidah tunjang dan asas kepada islam.akidah tidak dapat dilihat oleh mata kita.rapuh akidah..rapuhlah kehidupan kita.


batang: menyokong pokok utk tumbuh tegak.menyalurkan sumber air dari akar kepada dedaunan.besar akar..besarlah batang pokok..itulah iman,,kuat akidah kuatlah iman kita..iman membantu kita utk tetap teguh berada di atas landasan kebenaran kehidupan.

dedaunan: kehijauan dan rimbunannya cukup menenangkan bahkan dapat juga menjadi peneduh musafir di perjalanan.membekalkan udara kepada seluruh hidupan..itulah akhlak..baik akar..baik batang..baiklah dedaunannya..memberi manfaat kepada yang lain..baik akidah..baik iman..baiklah akhlak..manusia lain mendapat manfaat..mari contohi akhlak nabi..



eh dah sampai?...em cepatnya..(begitu banyak ibrah yang dapat diambil dari sebatang pokok ciptaan allah..jangan sekadar pandang
alam ini dengan pandangan kosong..pandanglah alam dengan penuh rasa kekaguman dan kecintaan pada allah)

allahuakbar..
allahuakbar..
allahuakbar..
allah maha besar..



No comments: