Sunday, September 2, 2012

hati



Hati merupakan tempat yang utama dalam diri seseorang.banyak pepatah yang dapat kita temui yang berkaitan dengan hati.antara yang popular ialah;

“dari mata jatuh ke hati”

“dari hati ke hati”

Apa yang penting sekali adalah soal hati ini juga ada di sebut oleh junjungan besar nabi Muhammad saw dalam hadis baginda,

"Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. Jika daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota badannya tetapi seandainya daging itu rosak dan kotor, maka kotor dan rosaklah seluruh anggota badannya. Daging yang dimaksudkan ini adalah hati."

(Riwayat Bukhari dan Muslim daripada Nu'man bin Basyir)


Tidak kurang juga terdapat novelis terkemuka tanah air yang menhiasi kulit hadapan novel mereka dengan perkataan “hati” seperti contoh “bila hati berbicara”.
Bagiku hati adalah satu perkara abstrak yang mempunyai maksud yang berbeza dari sudut pandangan setiap  orang.namun apa yang penting bagiku hati itu adalah amat penting kepada kita yang bergelar muslim.tanpa hati kita tidak dapat mengenal dan mencintai penciota kita. Tanpa hati kita tidak bisa menunjukkan rasa kasih dan sayang yang mandalam kepada orang yang kita cintai.

“engkau ini memang tidak punya hati perut…!”

Hati sekali lagi menjadi alat untuk menunjukkan sikap dan sifat seseorang yang kejam dan jahat.ia bisa menjadi alat kepada individu untuk mengukur kemanusiaan seseorang.

Maha suci allah yang menganugerahi kita hati yang satu ini.dengan hati yang satu ini, kita bisa merasa nikmat kasih sayang ibu dan bapa, kaum keluarga, suami, isteri dan anak anak.yang lebih penting lagi kita mampu untuk merasakan kehadiran dan kewujudan allah dalam diri kita melalui gerak dan firasat  hati.
Di  sini saya berminat untuk memfokuskan soal hati yang selalu menjadi “kegilaan” para adik2 remaja.berbicara soal hati mungkin mereka akan terbayang bentuk2 hati yang merah…ada yang comel dan ada yang retak.

Duhai adik adikku yang sedang membaca, hati itu perkara tidak ternilai yang allah beri kepada setiap diri kita.apa tujuan allah memberikan kita hati? Sudah tentu untuk kita merasakan nikmat cinta kepadaNya.kerana Allah tahu kita memerlukanNya setiap saat.maka dianugerahkanlah hati yang berharga itu kepada kita.hati yang satu itu untuk kita buru cinta yang suci dan agung.pedulikan dan tempislah segala godaan yang cuba untuk menyerang hatimu dengan cara yang halus.
“cinta monyet” adalah cabaran utama remaja kini.

Duhai adik, jika dirimu menyukai seseorang dalam diam, mungkin kerana akhlaknya atau perkara2 yang baik yang ada pada si dia ,maka itu adalah cinta yang matang.namun diingatkan juga duhai adik,,mereka yang benar2 menyimpan rasa terhadap  adik akan memberanikan diri dan berusaha untuk bertemu wali adik untuk menjadikan  adik sebagai pasangan hidupnya.itulah bagi saya cinta yang matang.kematangan amat perlu dalam menjalani percintaan.syariat islam jangan sekali dilanggar.hawa nafsu jangan sekali dimanjai.latih diri untuk bersabar dalam mentaati allah..bersabar dari melakukan maksiat.

Berapa ramai remaja di luar sana yang kalah dan tewas dengan masalah “cinta monyet” ini. saya pernah berfikir suatu hari nanti saya ingin dapatkan  cinta sejati yang bersih dari dorongan nafsu, yang diredhai dan dengan cara terhormat.adakah dengan cinta monyet kita akan mendapatkan semua ini? Tidak sama sekali duhai adik.masalah  hati seperti ini  memaksa  kita untuk meningkatkan segunung kesabaran dan ketabahan untuk mengharunginya.

Memang tidak dinafikan  ramai yang telah insaf.tetapi apa gunanya sekiranya diri sudah ‘rosak” dek kerana terpedaya dengan “cinta monyet “..hingga sekarang tidak dapat saya huraikan mengapa dikaitkan cinta sebegini dengan monyet. Namun apa yang pasti ..

“Tiada kemanisan dalam bermaksiat kepada allah”

Bersabar dan terus bersabar.

Itulah kunci untuk kita sebagai remaja yang bercita2 untuk menjadi remaja soleh untuk mengharungi hidup yang penuh ranjau ini.sabar bukan sahaja dalam beribadah akan tetapi sabar dari melakukan maksiat juga perlu berjalan seiring.mudah mudahan dengan kesabaran adik2, allah mengurniakan nikmat kemanisan iman yang tidak terkira kepada adik.insya allah.kita semua bercita cita untuk mendapat syurga bukan?jadi harus kita semat dalam hati syurga allah itu bukan untuk dimasuki oleh mereka yang hanya seronok seronok di muka bumi akan tetapi disediakan untuk  mereka yang bersabar dalam  menghadapi dan mengharungi godaan dan ranjau dalaam kehidupan.


No comments: