Monday, December 31, 2012

HAPPY NEW YEAR! ^^




Alhamdulillah satu pengalaman berharga yang tidak mampu kuungkapkan. Pengalaman berada bersama khalayak ramai pada malam yang sungguh busy..malam tahun baru.


Perjalanan bermula dengan jem yang amat teruk.terpaksa parking jauh dari dataran merdeka.jam menunjukkan hampir pukul 12. makin malam makin ramai manusia yang tak tahu entah dari mana datangnya.aku terbayang suasana semasa orang melakukan tawaf dan haji di mekah.em ok.. tapi pemandangan is not like that..di mekah semuanya putih..di sini..huh!






Kaki melangkah perlahan menuju ke crowd orang ramai..masing2 menunggu count down ambang 2013.10…9..8..7…6……….1!!



Dum..dum..dum…!!kelihatan bunga2 besar muncul di celahan langit  malam yang kelam..wowwwwwwwwww!!!! so meriah dan bising…..!!


Berada di tengah2 asakan polis dan orang ramai..tiba2 terdengar satu suara…beri laluan..beri laluan!…beberapa polis hampir ke arahku…di belakangnya ada lagi polis2 lain yang menyeret beberapa orang pemuda yang berantai dan..emm…tak tahu kenapa..tetapi suasana amat menyeramkan..dentuman bunga api boleh tahan 15 minit juga lamanya…ok apa faedah selepas tengok bunga api?? 

Inilah yang dinamakan pembaziran! Sedangkan berapa ramai lagi keluarga miskin yang tidak cukup makan,,pelajar2 yang ingin melanjutkan pelajaran yang tidak mendapat bantuan..bunga apilah yang didahulukan dulu…betullah tu slogan “rakyat didahulukan…” (muka 10 sen dan mata ke atas)


Tenggelam di tengah2 lautan manusia membuatkan tanganku semakin erat memaut lengan rakanku..”jangan lepas tau..nanti tak jumpa…awak jangan takut ok…betulkan niat kenapa datang sini..”


Muka kawanku dah semakin pucat. ”awak tenang ok..doa banyak2..kita ada kawan2..jangan lepas tangan ni…” senyuman dihulurkan.


Seusai habisnya dentuman bunga api..berbondong2 manusia bergerak menuju ke merata arah…wisel,,telinga arnab yang menyala2..punk..si seksi yang menyeksakan..anak2..pakcik tua..makcik tua dan muda..baby dalam troli..yang  berambut rebonding..bersubang di hidung semuanya bergerak dalam satu gelombang besar yang ku tak tahu hala tujunya..allahuakbar….suasana memang menyeramkan ditambah sahutan pihak polis dan wisel2nya…askar2 berbaris ibarat satu rusuhan akan berlaku..”ok…tenang asmaa’..i like this challenge..!”



Pendekkan cerita…kami ke masjid as syakirin..unfortunately dah terpisah dari kumpulan yang sepatutnya kami bersama mereka..namun kami tidak berhenti di situ..satu inisiatif dari seorang sahabat..”ok kita agak terlambat sebenarnya sebab orang lain dah gerak dengan flyer masing2..jadi i.allah kita akan buat street dakwah sendiri..dakwah tu di mana2..”


Kami berkumpul..taklimat , tazkirah dan taujihat diberikan..kami faham apa tugas dan tujuan kedatangan kami pada malam itu..betulkan niat..then we have that flyers..ready..kita bergerak dalam group masing2..


Dari jauh ternampak kelibat ramai anggota polis dan askar..terlihat bberapa polis dan gerombolan orang ramai berkejar kejaran ke satu arah..” apa yang berlaku ni?....kenapa semua orang berlari….cool2..” kucuba mencari punca namun tak terlihat..teruskan perjalanan dengan tenang..

Sampai di satu tempat..kuterlihat sekelompok akak2 mungkin lebih kurang sebaya denganku sedang makan burger..berborak dan melepak bersama kawan2..


“asslmkm kak selamat tahun baru! Saya ada sesuatu yang special untuk akak..insya allah akak boleh baca kat rumah nanti..” flyer diambil dari tanganku…berkenaan homoseksual..ku sendiri pun x sempat membacanya..just sebagai alat utk menyapa.. “terdetik nak Tanya akak dari mana..umur berapa..buat apa…dan macam2la pulak…” ok mereka semua mudah di approach rupanya..alhamdulillah..kuteruskan perjalanan..


“asmaa’ sy takutla nak bagi…tak tahu nak cakap apa..susahnya nak dakwah ni..” ujar sahabatku.” .relax dib....dakwah kita tak setanding dakwah rasulullah..rasulullah dilontar dengan batu2..kita just bagi flyer..mula2 memang takut..amar ma’ruf ni bukan bende senang..tapi awak boleh..atasi rasa takut..kita buat kerana allah..i.allah  allah permudahkan..” (ni dah kira latihan praktikal ni..huh)

Dib..awak Nampak kakak tu??..apa lagi bagila kat dia satu..tegur elok2..


“akak selamat tahun  baru..ni untuk akak nanti akk boleh baca ye….” Sahabatku  tersenyum sipu.

Alhamdulillah ..awak boleh!.tak takut kan..? blink2.. ok kita cari orang lagi..


Terlihat satu kelompok lelaki..mak aih macam band westlife dengan matanya biru…hensemnya..ok astaghfirullah..betulkan niat..tak semena2 kawanku menghulurkan flyer..”happy new year! this is for u..try to read this!” si mat salleh itu tersenyum sipu2…


Ok dib…awak memang boleh…hehe..tibe2 rasa seronok pulak bagi flyer kat orang kan…jom jalan depan lagi..


Aku terlihat sekumpulan lelaki dan wanita mat salleh..perempuannya cantik sgt..tapi ada ramai lelaki di situ..”ok xpe kita2 semua boleh buat..kutarik nafas dalam2..


ya rasulullah pengorbananmu lebih besar dari apa yang aku buat hari ini..engkau dicaci dihina..dilontar batu dan benda2 kotor..darah jihadmu sentiasa mengalir..sedangkan aku pada malam ini Cuma perlu mengorbankan ketakutanku…


“hai..happy new year!! we have something for u this night..you can take this and have a nice reading!”


“oh thank you…”


Tetibe rasa nak menyapa..”welcome..erm..where did you come from?..we are Malaysian and  also students..emm what is your opinion about this new year celebration? Is it good..?” (banyak la pulak soalan yang keluar….hehe..control2)


“oh I see..we are from Germany……..i always expected that people in Malaysia are all wearing scarf and  something that cover their face..(purdah la kot)..but it is still ok..and actually I have brought one scarf.. a beautiful scarf to my family..and I like it..my family also like it..”


“oooh really…dush! Betapa malunya perasaanku..” rupanya2 nya mereka respect dan expect ummat malaysia ni semuanya menjaga batas2 aurat dan batas2 agama..agak malu kerana masyarakatku sendiri yang meninggalkan segala suruhan islam..alangkah untungnya dan tingginya  islam jika semua orang mengikut apa yang allah suruh..jaga aurat dan sebagainya..non muslim pun respect kita…ummat islam sendiri yang meruntuhkan islam tu..nauzubillah..


Aku sempat lagi bergambar…sungguh ku temui pengalaman yang begitu berharga yang tak dapat kuungkapkan..separuh malamku kuhabiskan dengan berjalan2 “mencari kawan baru”

Allahuakbar..banyak yang kuperoleh..terlalu banyak dan tak mampu untuk ku ceritakan segalanya dalam blog ini


Hanya satu ingin kutekankan..dakwah itu kewajipan kita..takut atau tidak kita kena cuba kerana allah mengatakan kita adalah ummat yang terbaik kerana kita menyuruh yang ma’ruf mencegah yang mungkar..allah…ada pengalaman manis dan pahit..namun inilah jalan2 yg dilalui para anbiya terdahulu demi menyampaikan risalah islam..jalan seperti rasul2 terdahulu lalui bukanlah jalan yang penuh dengan keseronokan dan kemewahan akan tetapi penuh dengan duri2 yang tajam..ada manisnya namun lagi banyak pahitnya..


Surah Ali 'Imran [3] : 110

110. Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang mungkar dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman tentulah itu lebih baik bagi mereka; di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.



Namun allah takkan sia2kan semua itu…allah menjanjikan syurga buat mereka yang berjual beli dengan diri dan hartnya..marilah kita menjadi salah seorang dari golongan yang allah sebut ini…

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan (bayaran) syurga untuk mereka" - Surah at-Taubah: 111






1 comment:

Anonymous said...

nnti try y KLCC plak...then p y shah alam plak....slagi termampu,buat mna y mmpu...y pnting ikhlaskan niat...kagum dgn adik2...(^_^)...kak tirah